Kerstmis - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Bente Aalbers - WaarBenJij.nu Kerstmis - Reisverslag uit Bethlehem, Palestina van Bente Aalbers - WaarBenJij.nu

Kerstmis

Blijf op de hoogte en volg Bente

25 December 2012 | Palestina, Bethlehem

Na een korte werkweek met aan het eind een hopelijk zeer heldere en aansprekende presentatie over 5T polymorfisme (de reacties waren zeer lovend, das iig fijn!) besloot ik een rustig weekend te houden. Met op vrijdag een tripje naar ammunition hill, waar ooit (nouja, de jaren '60 dus) een flinke slag geleverd werd door het Israelische leger om een van de laatste stukken Jeruzalem terug te winnen van de Jordaniers. Er zijn nu og steeds loopgraven te zien, en die zijn aangevuld met een monument voor de gevallen soldaten en een film met uileg over de zesdaagse oorlog. En een museum die vooral aandacht gaf aan de persoonlijkheden achter de 182 soldaten die omkwamen tijdens deze oorlog. Interessant, want hierover heb ik eigenlijk nooit eerder serieus iets geleerd... Op vrijdag wederom shabbat gevierd bij de rabbijn, waar we met name spraken over hoe bijzonder regen eigenlijk is. Water is fantastisch, we kunnen niet zonder, en dat komt dan zomaar uit de lucht vallen! En hey, regen en zegen, het is maar 1 letter verschil ;)
Op zaterdag een mooie wandeling gemaakt en naar St George cathdral geweest voor de kerkdienst daar. Voor het eerst werd daar zowaar ook samen gezongen, en dat had ik echt gemist merkte ik. Was dus erg fijn! Vond de reverend ook, die na de dienst een praatje kwam maken en me uitnodigde om op kerstavond mee te gaan naar Bethlehem. Hmm, toch wel interessant. Die avond nog wat gedronken met Vit en bijgepraat, hij blijkt naar Jordanie te gaan met kerst. Gezellig =P.

En toen weer aan de slag, de follow-up data komt steeds meer compleet maar het gaat me net niet snel genoeg hahah. Maargoed, onderzoek is geduld hebben. Ik doe mijn best. Ondertussen besloot ik op maandagavond inderdaad naar Bethlehem te gaan, want de mede-christenen involved 'snappen kerst tenminste' was het idee. Hmm, klopt ook wel. Er werd veel gezongen, een paar praatjes gemaakt in de bus en als je naar buiten keek zag je de straten van zeer neutraal (Jeruzalem) langzaam kerstsfeer (Bethlehem) aannemen in de vorm van lichtjes en versiering. Een beetje alsof je kerstmis binnenrijdt!
Eenmaal in Bethlehem was het toch wel bijzonderm op te plek te zijn waar het ooit allemaal begon. Om inderdaad een vrij heldere ster in de lucht te zien (vlak naast de maan, niet de grootste ever maar toch duidelijk aanwezig), om met zijn allen de St. George kapel van de kerk te betreden en dan gezelschap te krijgen van de president van Palestina en de premie van Jordanie (die toch wel graag in een positiever licht willen komen bij het Christelijke deel van hun volk), om steeds kleine stukjes lezingen en gebeden te horen en die af te wisselen met carols die vrijwel iedereen kent (mij incluis, hoera =)). En zo werd het toch echt kerstmis.

De volgende ochtend was het tijd voor het kadootje van Christel en voelde ik me zowaar jarig, en dat gevoel nam toe toen ik in het lab aankwam: daar stond een door Yasmin gemaakte aardbeientaart voor me klaar, compleet met ballon en kaartje eraan. Lief! Die middag hebben we deze samen met de andere collega's gegeten en heeft men in Hebreeuws, Engels, Frans en Russisch (soms na elkaar maar soms ook door elkaar) een verjaardagsliedje gezongen =). Gezelligeit! Heeft als gevolg dat ik nu koshere cake over heb (die had ik zelf meegebracht 'ter verhoging van de feestvreugde'), maar daar vinden we wel weer een doel voor ;).

Vanavond de stad in met Yasmin en Michail, ik doe zowaar meer aan mijn verjaardag dan thuis waar het vooral gewoon kerst is. Weer eens wat anders. Gelukkig ook genoeg contact met het thuisfront: dank voor jullie lieve berichtjes! You're the best =)

Fijne kerst nog en veel plezier met oud&nieuw!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bente

Zingend onderzoekend levenslievend geneeskundestudentje. Of ohnee, semi-arts ;) Ik hou van nieuwe dingen ontdekken en dar hoort af en toe op reis gaan bij =)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 566
Totaal aantal bezoekers 59765

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2012 - 12 Januari 2013

Onderzoeksstage Hadassah MC, Jerusalem

17 Augustus 2005 - 11 November 2005

Uitwisseling Canada

Landen bezocht: