Bezoek - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Bente Aalbers - WaarBenJij.nu Bezoek - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Bente Aalbers - WaarBenJij.nu

Bezoek

Blijf op de hoogte en volg Bente

25 Oktober 2012 | Israel, Jeruzalem

Maandag en dinsdag kon ik me storten op schrijven, artikelen bijzoeken en doorlezen en daarmee de schrijfsels verder aanvullen. Op dinsdagavond lukte het ten lange leste om overleg te hebben met mijn zeer gewaardeerde begeleider in Nederland, wat me (gelukkig, zou ik willen zeggen) een hoop nieuw werk opleverde. Aan de slag! Die avond dan, niet op woensdag.

Want na een hoop vertraging in Egypte kwamen Carlijn en Inge dinsdagavond laat aan in Jerusalem, zodat ik de volgende dag met ze de stad in kon! Na onze ontmoeting in Abraham Hostel en even bijpraten zijn we naar de oude stad gelopen en we begonnen met een wandeling op de stadsmuren. We liepen van Jaffa gate naar Harod's gate onder het genot van goed uitzicht en terwijl ik vertelde wat ik tot nu toe opgestoken had over de stad. Toen het voor de een te warm werd en voor de ander wat vermoeiend, zijn we weer afgedaald en brachten een bezoek aan de tempelberg. Voor mij de eerste keer, want dit kan niet in het weekend. Na de security check (uiteraard) mochten we naar boven richting de enige ingang voor niet-Moslims. En dan kom je direct de Al Aqsa tegen. Nu weet ik natuurlijk niet hoe die van binnen is, maar van buiten vind ik hem niet bijster mooi. Wel indrukwekkend want groot en oud, en voor velen erg belangrijk. Daarna over het plein en de trappen naar de Dome of the Rock gelopen, waar volgens Moslims de steen ligt vanaf waar Mohammed ten hemel opsteeg, en volgens Joden Abraham bijna zijn zoon Izaak offerde. Die vond ik zowel mooi als indrukwekkend: Indrukwekkend de gouden koepel (dat is dus niet de Al Aqsa, wat ik vroeger dacht), die een ijkpunt is in de stad en te zien vanaf mount scopus. En mooi de gekleurde tegeltjes die de wanden geheel vullen. Met recht een van de meest gefotografeerde gebouwen op de wereld denk ik =). Na ook nog even van het uitzicht te hebben genoten zijn we weer afgedaald en richting de Christelijke wijk gelopen, waar een brodje falafel en een ijsje goede dienst deden als lunch. Daarna op naar de volgende indrukwekkende highlight: church of the Holy Sepulchre. Een kerk waarin je bijna kunt verdwalen, zo groot, zo donker op sommige plekken, zo veel kapelletjes en zo onvoorstelbaar vol met mensen; pilgrims, toeristen, locals, alles door elkaar. Daarna via een hoop souvenirwinkeltjes en de Moslimwijk naar Damascus gate gelopen, en vanaf daar naar mount scopus. Samen gekookt en gegeten, en verder bijgepraat. Rond een uur op tien hebben Carlijn en Inge de bus weer terug gepakt en heb ik ze en geode verdere reis gewenst, aangezien ik donderdag nog werk, zij in de avond bezig zijn en daarna alweer richting vliegveld en thuis moeten. Weer aan het werk.

And shouldn't we all… de volgende dag zat ik weer te typen, te overleggen en te lezen. En, erg leuk, ik werd uitgenodigd voor het Isrealische CF congres, waar ik bij mag zijn op 8 en 9 november, vlakbij Haifa. Het programma ziet er bijzonder interessant uit, ik ben benieuwd!

Verder wilde ik eigenlijk vooral graag mijn conceptverslagen bespreken op dit moment, zodat ik weet of ik in die richting verder kan. Maar Israeli's zijn nogal goed in het verzetten van afspraken. Was het eerst aan het begin van de dag, daarna 12u, daarna werd het maar gewoon 'wanneer Yasmin tijd heeft'. Dat bleek rond half vier, en dat was niet erg. Wat bleek, Yasmin was quite pleased. Ik kreeg een paar tips naar aanleiding van mijn conceptverslagen, die ik nu mag aanpassen op een aantal kleine puntjes. Daarna hebben we het vooral gehad over hoe we verder gaan, dat ik een conceptartikel kan opzetten voor de vergelijking tussen Israelische en Nederlandse patienten, dat zij probeert bij de CF centra door het land nog wat meer data complete te krijgen, dat we hopelijk nog een paar metingen extra kunnen doen en dat we zodra mogelijk ook weer met Michael overleggen. Dus ik kan weer redelijk verder. En ze zijn kennelijk blij met me. Nice =)

Hopelijk kan ik morgen naar Jaffa gaan, het stadje net ten zuiden van Tel Aviv dat ouder en mooier schijnt te zijn dan hip en sfeervol maar slecht onderhouden Tel Aviv. Zolang ik voor de Shabbat ingaat een bus terug kan pakken kan ik daar op mijn gemak rondstruinen lijkt me zo =). Wellicht is er zaterdag een bezoekje aan de olijfberg mogelijk en zo kunnen er steeds meer puntjes van de wishlist gestreept worden (al zullen er ook wel nieuwe bij komen, met dank aan locals of Lonely Planet). I like!

  • 25 Oktober 2012 - 20:52

    Margot:

    Jaffa is inderdaad veel mooier dan Tel Aviv, en Haifa is ook mooier dan Tel Aviv! Misschien kan je daar nog even langs als je bij dat congres bent. Ga je trouwens ook nog naar Jeruzalem (voorbij de enge muur)?

  • 25 Oktober 2012 - 20:57

    Bente Aalbers:

    Haifa doe ik als aparte dagtrip (dat kan hier goed met de bus), heb ik net besloten toen ik de Lonely Planet doorbladerde. Die gardens en de grot van Elijah wil ik wel zien! Maar de combi met dat congres lukt denk ik niet, dat hotel waar het gehouden wordt is een beetje in the middle of nowhere en na het congres is het shabbat.
    Mocht je nog andere stedentips hebben dan houd ik me uiteraard aanbevolen. In Jeruzalem ben ik erg vaak, het centrum is op een klein uurtje lopen of een half uurtje bus. Maar ik heb er nog geen muur gezien die ik als eng heb ervaren...

  • 25 Oktober 2012 - 23:58

    Margot:

    Oh sorry ik bedoelde Bethlehem.. Natuurlijk ben je vaak in Jeruzalem :p Wij zijn toen met een groep naar Bethlehem geweest.. dat is achter een enge muur, dat was echt een hele belevenis. We zijn wel met een tourguide gegaan toen.
    Verder hebben we een roadtrip gemaakt naar de dode zee en naar een soort oud fort/kasteel daar in de buurt. Weet niet precies meer welk plaatsje dat was, maar dat kan ik vast ergens vinden. Staat vast ook in de Lonely Planet.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bente

Zingend onderzoekend levenslievend geneeskundestudentje. Of ohnee, semi-arts ;) Ik hou van nieuwe dingen ontdekken en dar hoort af en toe op reis gaan bij =)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 644
Totaal aantal bezoekers 59770

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2012 - 12 Januari 2013

Onderzoeksstage Hadassah MC, Jerusalem

17 Augustus 2005 - 11 November 2005

Uitwisseling Canada

Landen bezocht: