Sightseeing - Reisverslag uit Jaffa, Israel van Bente Aalbers - WaarBenJij.nu Sightseeing - Reisverslag uit Jaffa, Israel van Bente Aalbers - WaarBenJij.nu

Sightseeing

Blijf op de hoogte en volg Bente

27 Oktober 2012 | Israel, Jaffa

Een duidelijk voordeel van zo’n stage in het buitenland: als je even vrij bent kun je meteen zorgen dat het een ware mini-vakantie wordt. Door te gaan rondkijken in het land, de toerist uithangen ;)
Ik was al van plan op vrijdag vroeg richting Jaffa te gaan (lastig aan de sabbat is dat er na drie uur geen bus meer rijdt, dus tegen die tijd wil je echt weer terug zijn), maar nu werd ik dus iets voor 6 wakker. Mug op mijn kamer. Toen ik constateerde dat het ook al best licht was besloot ik dan maar meteen te gaan in plaats van ruim een half uur door te slapen. En zo kwam het dat ik voor half 9 al in Tel Aviv was, vanaf waar het makkelijk lopen is naar Jaffa. En zoals me al was aangekondigd was daar inderdaad meer te zien dat mij persoonlijk aanspreekt dan in Tel Aviv zelf. De klokkentoren, de Petruskerk, het ‘monument of Faith’ in het park, de wensbrug, het huis van Simon Petrus, en de oude haven, allemaal op een steenworp afstand van elkaar. Vooral vroeg in de ochtend was het er prettig en lekker rustig en heb ik er rondgelopen, een ijsje gegeten, fototjes gemaakt en toen het te vol werd met Amerikanen (die komen per buslading) ben ik rustig weer naar het busstation in Tel Aviv gewandeld, en in Jerusalem vanaf het busstation terug via een nieuwe route die vooral door veel Joods-orthodoxe wijken blijkt te lopen, aan de hoedjes en pijpenkrullen te zien. Geeft een bijzonder straatbeeld =). En zo was ik zelfs nog op tijd terug om een wasje te draaien, wat verslagen bij te werken alvorens te gaan koken. Relaxt.

Op zaterdag was het tijd voor sightseeing dichterbij. Na een rustgevende mis in St George Cathedral ben ik met Vit, de Tsjechische student geschiedenis van religies die ik vorige week tegenkwam, naar de Olijfberg gelopen. Hij was mijn gids voor vandaag, want hij woont er =). Bleek dat hij daarmee nog niet de weg wist naar de belangrijkste kerk op de heuvel, maar die hebben we samen alsnog gevonden en bewonderd. En hij wist de weg erheen prima te wijzen toen we er al praten heen wandelden, dus dat is helemaal prima. Verder bekeken we de vele Joodse graven op de Olijfberg, de chapel of the ascention en liet Vit zien waar hij zelf woont voor de 6 maanden dat hij hier is: in het huis van een rijke palestijn, waar verschillende internationale studenten en reizigers worden opgevangen en kennelijk kosteloos mogen verblijven. Bijzondere mix en goede sfeer. Ik kreeg er per direct thee en eten aangeboden, en een kijkje op het dakterras maakte het feest compleet: niet alleen magnifiek uitzicht op de stad zelf, maar aan de andere kant uitzicht op een stukje woestijn en daarin… De dode zee. Gewoon te zien, helemaal vanaf Jeruzalem. Op de terugweg bleek zelfs dat dit uitzicht (hoewel minder uitgesproken) ook te zien is vanaf mount scopus. Wauwie! Terwijl we terug wandelden vertelde Vit dat hij vrijdagavond bij een Rabbijn had mogen eten als deel van een grote groep mensen, waarbij ook uit de Thora gelezen werd en darbij uitleg werd gegeven zowel in Hebreeuws als Engels. Of ik zin had om ook mee te gaan een keer, iedereen is er welkom. Klinkt geniaal! Wordt vervolgd.

Maar voor nu wordt eerst mijn werk weer vervolgd, want het weekend loopt ten einde. Hier wel ;)

  • 11 November 2012 - 20:25

    Christel:

    Hoi schat, ik loop achter met lezen zie ik :-) poehee! Gaaf die minivakantietjes hihi en zeeeeker naar die rabbijn gaan, lijkt me een mooie ervaring! Xx

  • 11 November 2012 - 20:54

    Bente Aalbers:

    Ha lieverd! Ja is vet interessant, als ik dan toch hier ben kan ik maar net zo goed ook iets leren over het Joodse geloof en bijbehorende tradities toch? Voor de algemene ontwikkeling =)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bente

Zingend onderzoekend levenslievend geneeskundestudentje. Of ohnee, semi-arts ;) Ik hou van nieuwe dingen ontdekken en dar hoort af en toe op reis gaan bij =)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 59762

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2012 - 12 Januari 2013

Onderzoeksstage Hadassah MC, Jerusalem

17 Augustus 2005 - 11 November 2005

Uitwisseling Canada

Landen bezocht: