Aankomst op mount scopus - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Bente Aalbers - WaarBenJij.nu Aankomst op mount scopus - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Bente Aalbers - WaarBenJij.nu

Aankomst op mount scopus

Blijf op de hoogte en volg Bente

09 Oktober 2012 | Israel, Jeruzalem

Na een rustig ontbijt en de check-out in het hostel ben ik naar het busstation gelopen en heb Eddeg lijn 405 gepakt. Dat is nog eens een bus pakken… Het busstation telt verschillende verdiepingen vanaf waar bussen vertrekken. De bus naar Jerusalem zelf was touringcar-stijl, inclusief comfortabele stoelen en bagageruim onderin. De helft van de passagiers was militair, waarvan de halft met een keppeltje en de helft met een dik geweer. De prijs voor de afstand Tel Aviv – Jerusalem (60km) was… 18 shekel. Zeg maar 3,5 euro. Wauw…

In Jerusalem is meteen een andere sfeer te proeven. Duidelijk meer orthodoxe Joden (pijpekrullen anyone?) en duidelijk meer veiligheidsmaatregelen. Om het busstation in te komen alleen al was een security check nodig. Daar kon ik overstappen op de bus naar Mount Scopus. Om het ziekenhuis in te komen wederom security check. Na wat zoeken vond ik het electrophysiology lab, met daarin wie hier mijn steun en toeverlaat zou blijken: Yasmin. Deze promovendus had aangeboden mij op te vangen, doet een deel van de begeleiding van mijn onderzoek en wilde me ook erg graag helpen met dingen regelen voor mijn kamer etc.

En passant bood ze ook nog aan dat ik bij haar kon wassen als er in het gebouw niet de mogelijkheid voor zou zijn, dat ze me morgen de markt van Jerusalem laat zien om wat inkopen te doen, en dat ik haar mocht het nodig zijn midden in de nacht kan bellen. Nogmaals, wauw… We spraken tegen vieren af dat ik er de volgende ochtend weer rond 9u ben en dat we dan behalve naar de markt waarschijnlijk ook een NPD meting doen.

Inmiddels heb ik 2 ganggenootjes ontmoet, een Japanse en een Israelische. Het is een gang met alleen maar meiden, maar waar je misschien een kippenhok zou verwachten is dat helemaal niet het geval. Wat blijkt: het academisch jaar begint volgende week pas (lees je dat goed? Ja echt, volgende week pas). Is dat een probleem? Nou, waarschijnlijk niet, behalve dat me werd aangeraden iemand te zoeken om wifi mee te delen, en dat schiet nu nog niet zo op… Een alternatief is een kabelaansluiting regelen, maar dan heb ik ook een kabel nodig. En waar regel ik die? Ik denk er nog even over…

De kamer zelf is behoorlijk oud maar schoon en sufficient ;) dat wil zeggen, er is een bed, een wastafel en een koelkast. Mijn Isrealische huisgenootje gaf aan haar keukenspullen wel met me te willen delen, zodat ik die niet zelf hoef te kopen. Als tegenprestatie zoek ik binnenkort een kookpan om toe te voegen aan de verzameling, want die miste ze nog. De locals zijn lief voor me =) Alhoewel, ze komt uit Nazareth, dat wordt niet als lokaal gezien geloof ik.

Morgen verder de omgeving en mijn werkplekje ontdekken, ik ben benieuwd!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bente

Zingend onderzoekend levenslievend geneeskundestudentje. Of ohnee, semi-arts ;) Ik hou van nieuwe dingen ontdekken en dar hoort af en toe op reis gaan bij =)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 335
Totaal aantal bezoekers 59959

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2012 - 12 Januari 2013

Onderzoeksstage Hadassah MC, Jerusalem

17 Augustus 2005 - 11 November 2005

Uitwisseling Canada

Landen bezocht: