Happy Chanuka - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Bente Aalbers - WaarBenJij.nu Happy Chanuka - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Bente Aalbers - WaarBenJij.nu

Happy Chanuka

Blijf op de hoogte en volg Bente

17 December 2012 | Israel, Jeruzalem

Weer eens wat anders: in plaats van met kerst vakantie hebben, met Chanuka vrij zijn. Dat was toevallig, want het waren precies de dagen dat Andries hier was… Tijd dus voor vakantie in een voor mij inmiddels bekend land.
En dat was heerlijk. Weer je vriendje in de buurt hebben op zich is al een feest, maar ook op je gemak samen rond kunnen kijken, de mooiste plekjes in de omgeving showen, en omdat je het al eerder verkend hebt, een beetje gidsen =) heel erg leuk om te doen! Dus zo verkenden we uitgebreid de Oude Stad, inclusief Tempelberg en Via Dolorosa, en daarnaast Mt Zion, de olijfberg, Jehuda Market, Massada en de Dode Zee, Jaffa en Bethlehem (waar we een tijdje optrokken met Nederlanders die we bij de bus ontmoetten). Hier en daar een kop koffie, broodje falafel proeven, echt even vakantie samen =) Onbetaalbaar, de verwonderde blik op Andries’ gezicht bij het zien van zoveel opeenvolgende indrukwekkende sites, en dat zo bekende geniethoofd =).

En zoals dat gaat als je druk bezig bent met lol maken, vlogen de dagen om. Vandaag was het alweer tijd om gedag te zeggen op Ben Gurion airport. Niet mijn favoriete bezigheid. Gelukkig weet ik inmiddels hoe snel 4 weken omgaan en dat skype ook best heel leuk is. Hoef alleen maar kerst te overleven en dan komt het goed! Dus er werd warm en vol vertrouwen afscheid genomen.

Op de terugweg even langs de markt geweest voor inkopen en langs het postkantoor. Daar bleek een pakketje voor me klaar te liggen dat Christel me had toegestuurd met allemaal apart ingepakte dingetjes tot aan kerstmis. Okee, zo overleef ik kerst vast wel. Wat lief! Met een humeur dat spontaan alweer perfect bij het weer paste (best wel blauwe lucht met klein zonnetje), ging ik vast een beetje aan de slag voor morgen. Eer even rustig erin komen =).

Voor wie zich al sinds de titel afvraagt wat Chanuka nu eigenlijk is: Het wordt ook wel het lichtjesfeest genoemd, naar het volgende verhaal. Lang geleden was er een gevecht met de Grieken die de stad wilden veroveren, en daarbij werd de tempel beschadigd en de olie voor het licht in de tempel raakte zoek. Na het gevecht vond men een klein doosje olie, precies genoeg voor 1 dag licht in de tempel. Dit werd aangemaakt, bij gebrek aan meer olie. Echter, het lichtje bleef maar liefst 9 dagen branden. Een wonder! Vandaar dat met Chanuka gedurende 9 dagen steeds een lichtje meer op de 9 armige kandelaar wordt ontstoken. Sweet! Het valt meestal rond wat wij kerstmis noemen, in dit geval dus iets vroeger.