Getting started - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Bente Aalbers - WaarBenJij.nu Getting started - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Bente Aalbers - WaarBenJij.nu

Getting started

Blijf op de hoogte en volg Bente

11 Oktober 2012 | Israel, Jeruzalem

Na mijn eerste nachtje op mijn nog niet enorm goed uitgeruste kamer, was het tijd om te ontdekken of ik de weg nog wist naar het universiteitsgebouw om geld te pinnen (de gehele huur voor mijn kamer moest gister in 1 keer betaald worden, en de pinautomaat doet maar 2000shekel per pas per dag, dus had Yasmin de resterende 500 voorgeschoten, die ik erg graag wilde terugbetalen). Dat lukte, na uiteraard weer een security check.

Daarna de weg naar het lab weer gevonden (bij de zij-ingang van het ziekenhuis checken ze inmiddels niet meer mijn tas), daar Yasmin ontmoet. Met haar heb ik een planningsgesprek gehouden, waarbij we afspraken dat ik in ieder geval verslag zou doen van de data die in Israel beschikbaar zijn van de 5T patienten. Daarnaast maak ik een opzetje voor een artikel waarin uiteindelijk de patienten in Israel en Nederland vergeleken gaan worden (alleen kunnen we in Nederland dankzij de METC tot op heden niet meten). Daarnaast ga ik kijken naar de verschillen in NPD metingen tussen Utrecht en Jeruzalem, om er zeker van te kunnen zijn dat ze vergelijkbaar zijn. En als klap op de vuurpijl gaf Yasmin aan dat ze na overleg met Michael (prof. Wilschanski) wel patienten wil vragen of ze ook een ICM willen ondergaan, zodat we ook die data kunnen meenemen in de analyse en nog beter zicht hebben op de CFTR functie. Zou erg leuk zijn, alleen schijnt het dat Joodse patienten in het bijzonder niet zo snel instemmen met een ICM meting... We zullen zien hoe groot het cultuurverschil is. Als er voor andere doelen ICMs gebeuren mag ik Yasmin daarbij helpen, aangezien ik geoefender ben met de nieuwe procedure voor de meting (men probeert internationaal te standaardiseren).
Vervolgens kreeg ik de dataset en mocht ik aan de slag. Op het kantoor van de professor zelf (want tja, die is toch naar congres). Wauwie. De kasten staan er vol met kindergastroenterologie tijdschriften en het bureau is een georganiseerde chaos van papier, boeken, brieven etc. En er was een computer dus dat werkte best goed. Verder heb ik de setup van de NPD hier alvast gezien dus kon ik een start maken met verschillen benoemen met Nederlandse NPD. Verder kreeg ik wat achtergrond artikelen om door te lezen en zo hield ik me ongemerkt bezig tot kwart over vier. Yasmin was toen ook net klaar.

Omdat het hier vrij vroeg donker is (wintertijd is al ingevoerd) leek het beter de markt een andere keer te bezoeken en nu gewoon een flinke supermarkt te vinden voor inkopen. We zijn eerst gestopt bij Yasmins huis, waar ze me meteen voorzag van een deken en een kussen die ik mocht lenen, en theedoeken, schuursponsje en afwasmiddel die ik mag hebben. Lief! Daarna naar de winkel gegaan voor een pannetje, borden, bestek, kopjes (van alles een beetje) en groenten, fruit, brood rijst, etcetc. En natuurlijk hummus ;). Dus nu kan ik voorlopig vooruit!
Toen ik weer op mijn kamertje was heb ik alles uitgepakt en meteen ook gekookt, onder andere met de rozemarijn die hier overal groeit op de campus. Nice! Ondertussen huisgenootje nummer 3 ontmoet, een koreaanse, die ook heel aardig bleek, me uitlegde in welk gebouw de wasmachines zijn en misschien zelfs iemand wist die wifi gaat aanschaffen en dan wel wil delen. We hebben meteen ook afgesproken om laagdrempelig bij elkaar binnen te lopen voor een praatje of een vraag oid. Fijn!

Vandaag werkt Yasmin ergens anders, dus ben ik alleen op het lab. Ook een beetje wennen, maar ook lekker rustig en geconcentreerd werken, dus das prima. En af en toe komt een Michail, een collega van een lab tegenover binnenlopen voor een praatje en om te vragen hoe het gaat. En er kwam net een soort cliniclown kennismaken, die was eigenlijk op zoek naar Yasmin maar was wel benieuwd wie ik dan was, en maakte meteen een handschoenballonpoppetje voor me ;).

En in mijn pauze houd ik jullie dus op de hoogte =D. Om vervolgens weer met de data aan de slag te gaan. Het gaat beginnen!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bente

Zingend onderzoekend levenslievend geneeskundestudentje. Of ohnee, semi-arts ;) Ik hou van nieuwe dingen ontdekken en dar hoort af en toe op reis gaan bij =)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 265
Totaal aantal bezoekers 59776

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2012 - 12 Januari 2013

Onderzoeksstage Hadassah MC, Jerusalem

17 Augustus 2005 - 11 November 2005

Uitwisseling Canada

Landen bezocht: