Heilige plekken kijken - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Bente Aalbers - WaarBenJij.nu Heilige plekken kijken - Reisverslag uit Jeruzalem, Israel van Bente Aalbers - WaarBenJij.nu

Heilige plekken kijken

Blijf op de hoogte en volg Bente

14 Oktober 2012 | Israel, Jeruzalem

Als zaterdag dan toch de nieuwe zondag is, waarom dan niet opnieuw de stad in? Via weer een andere weg dan gister, zodat ik onderweg een mooi kerkje en de plaatselijke YMCA tegenkwam. En een tuin waarvan sommigen denken dat het de plek is waar Jezus gekruizigd, gestorven en begraven is. Ik zeg sommigen, omdat de meesten denken dat dat gebeurde op de plek waar nu de church of the holy sepulchre staat. Aar het is wel een speciale plek, die tuin. Gaat rust vanuit en betreffende Golgotha spreekt deze plek voor mij meer tot de verbeelding dan de grote kerk (die ooit nog vele malen groter geweest is). Na de graftuin doorgelopen naar de oude stad en ditmaal om de muren heen naar Jaffa gate, een grote poort die uitkomt bij de overgang van Armeense naar Christenwijk in de oude stad. Daar begon een gratis tour door de oude stad, en dat leek me (zoals in bijna elke bekende stad) een prima extra start ter kennismaking met Jerusalem. De enthousiaste gids leidde de zeer diverse groep door de Christenwijk, de Moslimwijk, de Joodse wijk en de Armeense wijk, achtereenvolgens, en gaf steeds achtergrondinformatie over de verschillende plekken en de stad zelf. Erg leuk. En fijn om eens niet in je eentje door de stad te wandelen =). Wat ik na de tour uiteraard alsnog ging doen, en dus liep ik door de (relatief zeer stille) Armeense wijk naar de Zionpoort, die uitkomt op… Juist, Mount Zion. Met daar de kamer waarvan gedacht wordt dat het laatste avondmaal er heeft plaatsgevonden, en de neerdaling van de Geest met Pinksteren. Nice! Ook de kerk erbij is mooi, met veel mozaiek. Daarnaast is er op mount Zion (wat niet hoger ligt dan Jeruzalem zelf overigens) de tombe van koning David, waaraan wat minder te zien is, maar het idee is wel degelijk tof, om op die plek te zijn. Ook hier weer een palestijn die zeer hulpvaardig was, maar die eigenlijk langer met mij wilde praten dan andersom. Kennelijk ben ik heel interessant, of dat nu komt omdat ik blond ben, blauw/groene ogen heb, uit Nederland kom of als vrouw alleen reis. Hoe het ook zij, om de eerste twee factoren te tackelen heb ik op de terugweg (dwars door de Moslimwijk) voor het eerst sinds in ooit in Jordanie was, mijn sjaal maar weer als hoofddoek ingezet en mijn zonnebril op gehouden. Werkt best prima! Onderweg heb ik zelfs nog een medetoerist (het bleek een Fin met indonesische roots) de weg kunnen wijzen en ik ben een stukje met hem meegelopen tot Damascus gate, vanaf waar ik weer terugliep naar Mount Scopus, de thuisbasis ;)
Terwijl ik de soep die ik overhad van gister stond op te warmen, kwam mijn Israelische ganggenootje naar me toe om te vragen hoe ik het tot nu toe vond hier. Ik besloot open en volledig antwoord te geven dat ik het geweldig vind om hier te zijn en de stad prachtig vind, maar dat ik me af en toe ook een beetje alleen voel omdat ik nog niet zoveel contacten heb en thuis af en toe mis. Dat begreep ze heel goed en ze stelde direct voor af en toe samen de stad in te gaan, waarschijnlijk gaat deze week wel een avondje lukken. Lijkt mij een goed plan!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bente

Zingend onderzoekend levenslievend geneeskundestudentje. Of ohnee, semi-arts ;) Ik hou van nieuwe dingen ontdekken en dar hoort af en toe op reis gaan bij =)

Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 353
Totaal aantal bezoekers 59866

Voorgaande reizen:

07 Oktober 2012 - 12 Januari 2013

Onderzoeksstage Hadassah MC, Jerusalem

17 Augustus 2005 - 11 November 2005

Uitwisseling Canada

Landen bezocht: